המפה באדיבות OSM
המפה באדיבות OSM
המפה באדיבות OSM
המפה באדיבות OSM
נקודת התחלה: חניון חיון נ.צ: 460159 / 212753. נקודת סיום: כביש 90 סמוך לכניסה ליהל,
נ.צ: 443700 / 212633. כ 14 ק”מ. מפת סימון שבילים מספר 19: מישורי פארן והנחלים הגדולים.
אזור המקטע הוא בשוליים המזרחיים של שמורת הנחלים הגדולים. זהו חבל ארץ ייחודי, והוא אחד מחמשת יחידות הנוף המרכיבות את הנגב והערבה: הנגב הצפוני, הנגב התיכון, שמורת הנחלים הגדולים, הערבה והרי אילת. שמורה זו חוצצת בין הר הנגב התיכון להרי אילת ומורכבת למעשה משתי שמורות: שמורת הנחלים הגדולים במערב ושמורת קטורה במזרח. שטח השמורה מנוקז ע”י שני נחלים מרכזיים, נחל חיון במזרח השמורה, ונחל ציחור במערב השמורה. נחל צניפים ונחל גירזי הם יובליו הגדולים של נחל חיון. נחל גירזי ויובליו מתחתרים בגבעות ציוריות מתצורת ציחור, בגוון צהבהב, וסביבן חמדות צור שחורות. נקודת ההתחלה במקטע היא חניון חיון המצוי במניפת הסחף של נחל זה כלומר במקום בו הוא הופך רחב ומשקיע את כל הסחופת שנגררה בו בערבה. נחל חיון הוא מן הגדולים בנחלי הנגב הדרומי . אורכו הכולל , מראש נחל בטמים , ערוצו העילי , בדרום – מערב עד שפכו לנחל הערבה בצפון – מזרח , הוא כ – 68 ק”מ . שמו הערבי של נחל חיון הוא ואדי אלחיאני (“נחל הנחשים”) . ראשיתו של נחל חיון בהרי אילת , בראשו של מעלה סירים . כאן תחילתו של נחל בטמים – ואדי אם בטמה (“נחל האלה האטלנטית”) , יובלו הדרומי והעליון של הנחל . נחל בטמים נמשך תחילה בעמק רחב ושטוח , ואחר כך ב”פרוזדור” הנתון בין קירות סלע גיר , עד שהוא מגיע לבקעת סירים . הנחל חוצה את בקעת סירים לכל אורכה , ולאחר כ – 7 ק”מ הוא חוצה את המפתן הטופוגרפי הנמוך המפריד בין בקעת סירים לבקעת עבדה , בקטע הנקרא נחל בקעתים , ונכנס אל פינתה הדרומית – מערבית של בקעת עבדה . כאן מתחברים אל הנחל אגנים נוספים – של נחל מלחן ונחל שרביט – היורדים מצוקי תמנע המערביים . מכאן נמשך נחל חיון באפיק פזרות רחב למדי , הפרוש על פני מלוא רוחב קרקעיתה של בקעת עבדה , ורק בקצה הצפוני של הבקעה , ממערב להר נעצוץ , הוא מתנתב לעמק מוגדר אחד שבו הוא יוצא מתחום הבקעה צפונה , אל מישורי חיון וצניפים מכאן ואילך נמשך הנחל באפיק רחב ושטוח , העובר לסירוגין בין חמאדות צור ומשטחי קרטון רכים מגיל – המשנה מסטריכט ומתקופות האיאוקן והפליאוקן . באפיקו מפותחת סונה מרשימה של עצי שטה שהיא חלק מבית גדול לאוכלוסיות הצבאים של מישורי הנגב הדרומי . כ – 17 ק”מ מצפון לבקעת עבדה נשפך אל נחל חיון נחל צניפים , וכאן פונה הנחל לצפון – מזרח . הוא נמשך באפיק רחב , שופע עצי שטה , עוד כ – 23 ק”מ עד לכביש הערבה , החוצה את הנחל בגשר בטון גדול. כקילומטר אחד מצפון – מזרח לגשר נשפך נחל חיון אל נחל הערבה , המתווה מכאן וצפונה את קו הגבול המדיני עם ירדן.
נתחיל לצעוד במקטע מחניון נחל חיון (1) לכיוון דרום. האזור שטוח למדי – הוא במניפת נחל חיון הנשפך באזור זה לנחל ערבה בעשרות רבות של ערוצים קטנים. הנוף שטוח למדי והמרחב פתוח. השביל מתנהל בין כביש 90 ממערב לבין הגבול עם ירדן על משטח חולי רך. נלך דרומה. לאחר כ 800 מטר שביל לא מסומן מצטלב בשבי שלנו. נמשיך דרומה כקילומטר וחצי נוספים, נגיע לצומת שבילים (2). השביל חוצה אותו וממשיך דרומה. האזור מערבית לנו נקרא ערבת יפרוק על שם הצמח הזה שגדל במרחב זה על ארבעת סוגיו. למעלה מ 3 ק”מ דרומה בנוף די חד גווני תביא אותנו לצומת שבילים נוסף (3) . השביל עובר על גבי שביל לא מסומן המתנהל במקביל לגבול עם ירדן , כמה מאות מטרים מערבית לו. גם הנקודה הבאה היא צומת שבילים (4) והיא כ 2 ק”מ דרומה לנקודה הקודמת וכך גם הנקודה הבאה כקילומטר ויותר דרומית לזו הממוקמת על צומת שבילים (5) ובערוץ הפונה לדרום מזרח. קרוב ל 2 ק”מ דרומה נחצה את שלוחת נוצה הבנויה סלעי קרטון וצור . זוהי שלוחתו הצפונית – מזרחית של קו קמר ארוך הנמשך מאזור צוקי תמנע בדרום – מערב , דרך צוקי שירות והר יעלון , עד מישור הערבה , בקטע של שלוחת נוצה , ששם הוא הולך ודועך . בתחומי ישראל רומה הטופוגרפי של השלוחה הוא 260 – 300 מ’, ובג’בל אלחריג’, בתחומי ירדן – 271 מ’. משלוחת נוצה מתנקזת הערבה הצפונית , באמצעות נחל חיון ונחל הערבה , אל ים המלח . מדרום לשלוחת נוצה הניקוז דרומה , לעבר חוליות יטבתה , אינו סדיר. לערבה הדרומית אין ניקוז רצוף אל מפרץ אילת .
השביל פונה ועובר את נקודת גובה 250 ממערב. התוואי מתקרב יותר ויותר לכביש 90 ובשלב מסוים הוא די צמוד אליו. כ 2.5 ק”מ מ נ.ג. 250 נבחין ממערב (6) לכביש על צלע של גבעה ממול בעץ גולני המורכב מאבנים. לאחרונה, נצבעו האבנים שהיו במקור לבנים בצבעי החטיבה ירוק וצהוב. אבנים אלה מונחות כאן מאז מלחמת העצמאות או ליתר דיוק זמן קצר לאחר מבצע “עובדה” שבו השתתפה חטיבת גולני בשחרור אום-רשרש – היא אילת של היום. הם הונחו על ידי לוחמי החטיבה שעברו במקום זה בדרך לאילת. סמוך לעץ גולני מצוי גם סמלה של חטיבת הנגב שאמנם לא עברה בתוואי הזה כאן אלא על גב ההר אך סמלה נוסף לכאן. מכאן השביל פונה לכיוון מזרח ובהמשך דרומה. לאחר כמה מאות מטרים נעבור מתחת (מצפון) לחוות ערנדל (7). כיום ממוקמת כאן חווה תיירותית שבה מגדלים תמרים וכרמי זיתים לייצור שמן זית. החווה מצויה על גבעה וממנה נוף נהדר לכיוון הרי אדום ולכיוון משטרת ערנדל הירדנית שמסביבתה נורתה אש לכיוון כוחות גולני במבצע “עובדה” במלחמת השחרור.
השביל ממשיך מזרחה ומגיע קרוב לגבול עם ירדן אך לזמן קצר. משם הוא משנה את כיוונו חזרה לדרום מערב ועובר בהמשך בצומת עם שביל לא מסומן (8). כ- 700 מטר בהמשך השביל דרומה נגיע למפגש עם כביש רוחב סלול ההולך מזרח מערב בין הגבול לכביש 90. במפגש זה נפנה עם השביל המתלכד עם הכביש מזרחה ונצעד כ 600 מטר עד לתחנת שאיבה של מקורות הנמצאת סמוך לגבול. שם נפנה דרומה. השביל במקום זה הוא במקביל לכביש הגבול. כ 300 מטר בהמשך דרומה יש ריכוז של צמחי מדבר נדירים: חבלבל מצרי, קורטם פרסי ועוד. כ 800 מטר משם השביל והכביש המתלכד עמו פונים מזרחה. כמה עשרות מטרים משם בהמשך, השביל פונה בחדות דרומה ומתלכד עם שביל לא מסומן. עוברים כאן בין המטעים של קיבוץ יהל. לאחר קרוב לקילומטר השביל פונה מערבה, מתלכד עם כביש ופונה מיד דרומה. לאחר כחצי קילומטר הוא מגיע לכביש רוחב נוסף ופונה מערבה לכיוון יהל. כקילומטר וחצי מערבה, יביאו אותנו למפגש עם כביש 90, סמוך לכניסה לקיבוץ (9).
כאן מסתיים מקטע זה.
מידע כללי להולכים במקטע זה
אחריות המטייל
- כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
- כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
- כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
- כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
- המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
- באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול.
- במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
- על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.
זמן הליכה משוער: כ 7 שעות כולל הפסקות.
דרגת קושי: תלויה בכושרו של כל מטייל
הוראות בטחון למקטע זה:
- אין לחצות את כביש 90 לכיוון מערב ! זה שטח אש
- אין לרדת מהשביל מזרחה לכיוון הגבול עם ירדן.
טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה) 08-9253321
באופן כללי: משטרה 100, מד”א 101, מכבי אש 102
טלפונים חשובים: 08-6580144 , משטרת מצפה רמון 08-6588444
מפקדת צה”ל בערבה : 08-6593203/7/11
אפשרויות חילוץ במסלול: אפשריות לכל אורכו של המקטע בעזרת רכב בעל הנעה רגילה.
אפשרויות לינה באזור: ביהל .
מקומות שכדאי לבקר בהם באזור:
- נחל יעלון – מסלול בין נאות סמדר ליהל.